UNIVER, spol. s r.o.

tuning motorů

Tuning / chiptuning / přídavné tuningové moduly



Pojem tuning je velmi rozšířený a používaný zejména ve spojení s vylepšováním automobilů. Ostatně anglické slovo "tuning" také znamená přizpůsobování, ladění, seřizování, optimalizaci apod.
U automobilů se pod pojmem tuning obecně rozumí jakékoliv vylepšování automobilu, tedy jak například zvyšování výkonu motoru, jízdních vlastností, tak i vzhledu. Správnější však je rozlišení na

  • tuning (zvyšování výkonu a zlepšování jízdních vlastností) a
     
  • styling (vzhledové úpravy).

Dalším známým pojmem je chiptuning. Úpravou software originální řídící jednotky motoru nebo pomocí přídavné řídící jednotky/modulu lze dosáhnout zvýšení výkonu a točivého momentu motoru, případně další optimalizaci parametrů motoru, a to nejlépe při zachování či snížení spotřeby paliva, nezměněné spolehlivosti i životnosti motoru. Chiptuning se v praxi realizuje řadou opatření, z nichž nejrozšířenější jsou

  • klasický/interní chiptuning (modifikace/nové naprogramování charakteristických parametrických polí řídící jednotky), buď EPROM tuning u řídících jednotek cca před rokem výroby 2000 (demontáž řídící jednotky motoru, zkopírování paměti a nahrání upravených dat do nové paměti) nebo
     
  • FLASH tuning u novějších řídících jednotek (úprava parametrů/software převážně prostřednictvím tzv. flashování např. za pomoci OBD-Flasheru).

Existuje ale i další novější způsob tuningu motorů, kde základem jsou přídavné tuningové moduly. Jedná se o přídavné elektronické řídící jednotky / moduly pro optimalizaci a zvýšení výkonu, točivého momentu a snížení spotřeby dieselových i benzinových motorů. Ty nepředstavují žádný zásah do originální řídící jednotky ani do dat řízení motoru. Zjednodušeně uvedeno, tyto přídavné tuningové moduly se zařazují mezi originální řídící jednotku motoru a motor. Pomocí nich se upravují některé parametry řízení motoru za účelem dosažení specifické optimalizace motormanagementu - tedy hlavně zvýšení výkonu a točivého momentu motoru v přijatelných mezích (využívání rezerv motorů) s žádoucím efektem i ve smyslu snížení spotřeby paliva.

Oba základní druhy tuningu motorů mají své výhody i nevýhody. Pomocí klasického chiptuningu lze upravit takřka veškeré parametry uložené v řídící jednotce, včetně omezovače rychlosti apod. Zvýšení výkonu může být o něco větší a tento druh tuningu i levnější než v případě použití přídavné řídící jednotky/modulu. Nicméně se jedná o přímý zásah do originální řídící jednotky, který musí být proveden velmi odborně a nově instalovaný software musí být dokonale profesionální. Instalace si vyžádá delší dobu. Výrobci vozidel vesměs takové úpravy nedoporučují a může to také být důvod problémů při uznávání některých záruk, samozřejmě pokud například autorizovaný servis zjistí takové "přečipování" originální řídící jednotky.

Použití přídavné tuningové/řídící jednotky je zpravidla pro zákazníky dražší než přímá úprava software/nové naprogramování (EPROM tuning nebo FLASH tuning), ale je-li přídavný řídící modul kvalitní, pak to má řadu výhod. Tuning motoru je v tomto případě proveden bez přímého zásahu do originální řídící jednotky během několika minut jen propojením několika málo konektorů. Instalace přídavného modulu nevyžaduje žádné speciální nářadí, pájení atd. a je tak snadná, že ji může provést rychle (zpravidla za cca 30 minut) a správně každý trochu manuálně zručnější řidič.
Přídavný řídící elektronický modul lze kdykoliv vyjmout a obnovit původní originální zapojení, takže i u automobilů v záruční době nemůže autorizovaný servis argumentovat neoprávněným zásahem do řízení motoru s možnými dopady na uznání záruční opravy. Přídavný modul je také možné snadno nainstalovat do jiného vozu se stejným motorem nebo dokonce použít modul demontovaný z automobilu po jeho levném přeprogramování do jiného automobilu s jiným motorem.
Zvýšení výkonu, točivého momentu i optimalizace dalších parametrů motoru jsou u kvalitních přídavných modulů prakticky stejné jako u přímého přečipování/úprava software originální řídící jednotky. Tuning motorů s využitím přídavného řídícího modulu je tedy zcela plnohodnotný.